مد و فشن

واقعیت مجازی در صنعت مد

واقعیت مجازی در صنعت مد به عنوان رسانه ای در نظر گرفته می شود که در آن اطلاعات به دنیای فیزیکی داده می شود. با این حال، راه های متعددی وجود دارد که از طریق آن می توان آن اطلاعات را در دنیای فیزیکی اضافه، ویرایش یا اصلاح کرد.با توجه به پیشرفت تکنولوژی در صنعت مد، پرو مجازی در چند سال اخیر در حوزه های مختلف صنعت مد اهمیت پیدا کرده است. راه حل های آزمایشی مجازی به صورت دیجیتالی رفتار منسوجات را بر روی بدن انسان شبیه سازی می کنند. به این ترتیب، آنها اجازه استفاده مجازی از اقلام پارچه ای را بر روی مدل های دیجیتال بدن انسان می دهند.

 

واقعیت افزوده روشی است که تجربه ای غوطه ور از دنیای فیزیکی ماست، جایی که محیط با استفاده از اطلاعات تولید شده دیجیتالی که می تواند هم دیداری و هم شنیداری باشد، تقویت می شود. در دنیای امروز، پیشرفت‌های فناوری مانند واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، تجسم سه بعدی و پرینت سه بعدی به طور فزاینده‌ای به روشی خلاقانه در جنبه‌های مختلف صنعت مد اعمال می‌شوند. و آنها باید مطابق علاقه مصرف کنندگان باشند، مانند امتحان کردن لباس ها قبل از خرید واقعی آنها بصورت آنلاین یا آفلاین. پیش‌بینی می‌شود که ۱۰ تا ۲۰ سال آینده، صنعت مد و خرده‌فروشی احتمالاً کاملاً متفاوت از نحوه کار و ظاهر فعلی خود خواهد بود. پذیرش واقعیت افزوده در مد، دری را به روی انواع امکانات برای خرده فروشی مد باز می کند. برای مشتریان، این به معنای تجربه کاربری روان و برخی از مزایای اضافی است.

واقعیت مجازی در صنعت مد

راه هایی برای پیاده سازی واقعیت افزوده (AR) در کسب و کار خرده فروشی مد
از دو طریق، فروشگاه آفلاین می‌تواند با پیاده‌سازی واقعیت افزوده برای مد سود ببرد:

۱. پیمایش در فروشگاه:
امروزه به نظر می رسد که استفاده از فناوری AR برای موقعیت یابی مکان کاربر ممکن باشد. این می تواند نشانگرهای واقعیت افزوده را در فضای داخلی فروشگاه ادغام کند و به مشتریان در جهت یابی فروشگاه کمک می کند که به آنها کمک می کند به سرعت و آسانی به محصول مورد نظر خود برسند. مشخص شده است که مصرف‌کننده‌ای که با تجربه خرید آشنا هستند، انتظار دارند روندی روان و بدون هیچ مشکلی داشته باشد. افزودن پیمایش در فروشگاه در تجارت مد، به مشتریان این امکان را می دهد که بدون اتلاف وقت آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا کنند. با نظرسنجی خرده فروشی مصرف کنندگان در سال ۲۰۱۹ ثابت شد که ۶۱ درصد از مشتریان راهی برای صرفه جویی در وقت خود در حین خرید پیدا می کنند.

با داشتن یک برنامه AR، کاربران گزینه ای برای استفاده از جلسه ناوبری دارند که مسیر رفتن به محصول انتخابی را نشان می دهد. به این ترتیب، با پر کردن شکاف بین تجربه آنلاین و درون فروشگاهی، مشتریان به راحتی می‌توانند آنچه را که می‌خواهند پیدا کنند . امروزه پلتفرم‌های تکنولوژیکی متعددی در دسترس است و خرده‌فروشان از آن‌ها برای پیاده‌سازی مسیریابی درون فروشگاهی برای مراکز خرید و فروشگاه‌ها استفاده می‌کنند.

مد مجازی

۲. صفحه نمایش تعاملی:
با تبدیل شدن این وضعیت همه گیر به عنوان فاصله گذاری اجتماعی به یک هنجار جدید، مشتریان ترجیح نمی دهند محصولات، به ویژه پوشاک را در زمان واقعی امتحان کنند. داشتن صفحه نمایش دیجیتال می تواند نقش تغییر دهنده بازی در فروشگاه مد را ایفا کند. با استفاده از صفحه نمایش و اتاق های آزمایشی مجازی، مشتریان می توانند خود را در مقابل یک آینه/صفحه نمایش تجسم کنند و بدون استفاده فیزیکی از محصول تصمیم بگیرند که چه چیزی روی آنها قرار می گیرد. این نوع تجربه خرید جذاب، کاربران را تشویق می کند تا در آینده با برند تماس بگیرند و شکی نیست که این رویکرد منحصر به فرد باعث می شود مردم متوجه فروشگاه شوند.

مشخص شده است که برندهای خرده فروشی برتر مانند Topshop، Ralph and Lauren، H&M، Zara، Burberry، و دیگران از این نوع صفحه نمایش برای لباس استفاده می کنند تا تعامل و رضایت مشتری را بهبود بخشند، برای کاهش ناراحتی اتاق های پرو سنتی، ارائه تجربه خرید این چنینی و در نهایت افزایش سود و فروش است.

کاربرد واقعیت افزوده (AR) در فروشگاه مد
برای دستیابی به مشتریان پیشرفته تکنولوژیکی، برندها با ایجاد تجارب فراگیر وارد فناوری واقعیت افزوده شده اند. در زیر برخی از برنامه ها آورده شده است.

صنعت مد مجازی

۱. پرو مجازی:
با توجه به پیشرفت تکنولوژی در صنعت مد، پرو مجازی در چند سال اخیر در حوزه های مختلف صنعت مد اهمیت پیدا کرده است. راه حل های آزمایشی مجازی به صورت دیجیتالی رفتار منسوجات را بر روی بدن انسان شبیه سازی می کنند. به این ترتیب، آنها اجازه استفاده مجازی از اقلام پارچه ای را بر روی مدل های دیجیتال بدن انسان می دهند. این برنامه به ویژه برای تعیین دقیق رفتار پارچه در مدل بدنه دیجیتال طراحی شده است. با دسترسی محدود به تجربیات درون فروشگاهی، کسب و کارهای مد به دنبال جایگزین هایی برای محصولات نمایشی در زمان واقعی هستند. با استفاده از واقعیت افزوده، خرده فروشان می توانند تجربیات پرو مجازی را به مشتریان ارائه دهند و آنها را به سمت فروشگاه جذب کنند. این امر مشتریان را قادر می سازد تا ایده دقیقی در مورد ظاهر، اندازه و احساس محصول داشته باشند.

۲. اتاق های پرو مجازی:
تناسب محصول یکی از چالش های عمده ای است که اکثر برندها آن را تجربه می کنند. به نظر می رسد تلاش وواقعیت مجازی در صنعت مد و روی لباس ها به خوبی کار می کند. به همین دلیل است که برای کاهش نارضایتی مشتریان و تقویت عملیات تجاری، فروشگاه ها شروع به پیاده سازی فناوری اتاق پرو مجازی (VRF) کرده اند. فناوری VRF به مشتریان این امکان را می‌دهد که لباس‌ها، کفش‌ها و غیره را روی یک آواتار سه بعدی بدون پوشیدن محصول امتحان کنند. به این ترتیب واقعیت افزوده برای لباس یک تجربه شخصی و جذاب ایجاد می کند که هم به نفع مشتریان و هم برای برند است.

GAP یکی از معروف ترین و اولین خرده فروشان پوشاک بود که لباس های واقعیت افزوده را آزمایش کرد. برنامه اتاق رختکن GAP به کاربران این امکان را می دهد که لباس خود را روی یک آینه مجازی امتحان کنند. این برنامه اجازه می دهد تا قد، وزن و شکل بدن را وارد کنید تا یک آواتار دیجیتال ایجاد کنید. این نوع رابط از دوربین دستگاه برای اسکن بدن کاربران و رندر کردن لباس های دیجیتال بر روی شخص استفاده می کند. مشتریان می توانند آواتار خود ساخته خود را جابجا کنند تا بتوانند در لباس های جدید خود را از همه جهات بررسی کنند.

بسیاری از برندهای خرده فروشی برتر مانند Topshop، Ralph and Lauren، HandM، Zara، Burberry، و دیگران از واقعیت افزوده برای پوشاک برای بهبود تعامل با مشتری، کاهش ناراحتی اتاق های پرو سنتی، ارائه یک تجربه خرید شخصی و در نهایت افزایش سود و فروش استفاده می کنند.

واقعیت مجازی در صنعت مد

۳. خیاط های مجازی:
با استفاده از این تکنولوژی می‌توان لباس‌های کاملاً متناسب با دقت فناوری AR به دست آورد. یک خیاط مجازی از فناوری‌های مختلف یادگیری ماشینی برای ارائه اندازه‌گیری بسیار دقیق بدن برای مشتریان استفاده می‌کند.

خیاط های مجازی

یکی از شرکت های پوشاک محبوب که از این فن آوری استفاده می کند Fit Freedom است. Fit Freedom نوع خاصی از برنامه اندازه گیری بدن است که تجربه خرید آنلاین پوشاک را ساده می کند. این برنامه اندازه گیری های کاربر را می گیرد، داده های اندازه گیری را در بسیاری از خطوط تولید تبدیل می کند و لباس های سفارشی ایجاد می کند. بنابراین، با توجه به این برنامه، اندازه گیری بدن به سرعت و به راحتی با ایجاد یک مدل مناسب سه بعدی که اندازه خریدار را در خرده فروشان موجود پلتفرم توصیه می کند، ممکن میسازد.

۴. تغییر شکل و آرایش مجازی:
راه حل های آرایش مجازی با تغییر یا اضافه کردن جنبه های مختلف مانند آرایش مجازی، کوتاه کردن مو یا لوازم جانبی، امکان استایل مجازی افراد در ناحیه صورت را فراهم می کند. با استفاده از این نرم افزار جذابیت چهره انسان به صورت مجازی با افزودن آیتم های دیجیتالی به صورت سه بعدی، مدل مو یا عینک تغییر می کند و می توان ایده ای مناسبی را پیدا کرد.

آرایش مجازی

چگونه AR در افزایش تجربه مشتری کمک کرد؟

۱. گسترش آگاهی:
همانطور که همه ما می دانیم که به دلیل این وضعیت همه گیری کرونا همه چیز به حالت آنلاین تغییر یافته است، بنابراین در اینجا AR می تواند با جلب توجه کاربران آنلاین و نزدیک کردن آنها به بازدید از فروشگاه و محصولات آنها به گسترش آگاهی کمک کند. محصولات AR می توانند تجربه مشتری را با جذب آنها برای امتحان در محصولات فروشگاه بهبود بخشند. به طور مشابه، کیوسک‌های مجهز به واقعیت افزوده می‌توانند سودمند باشند و با کمک فناوری سه‌بعدی، محصولات را زنده کنند.

۲. درگیر نگه داشتن مشتریان:
هنگامی که مشتریان در مورد فروشگاه و محصول آگاه شوند، موضوع بعدی که اهمیت پیدا میکند وظیفه جذب مشتریان جدید به فروشگاه است. یکی از راه‌های جذب مشتریان، استفاده از AR برای ارائه تجربیات سرگرم‌کننده به آنها هنگام خرید است. تا احساس کنند برای فروشگاه بسیار مهم هستند تا مشتری از فروشگاه خوشش بیاید و در آنجا مشغول شود.

۳. تبدیل بازدیدکننده به مشتری:
با توجه به پیشرفت تکنولوژی، فروشگاه‌های خرده‌فروشی تجربیات AR منحصربه‌فردی را ارائه می‌کنند که این شانس را دارد که تعداد بازدیدکنندگان بیشتری را به فروشگاه جذب کند. این تجربیات مشتریان را در تصمیم گیری بسیار آسان تر، سریعتر و خرید را تسهیل می کند که باعث افزایش فروش و در نهایت سود سازمان می شود.

۴. افزایش وفاداری:
هنگامی که مشتریان را در فروشگاه با استفاده از AR جذب کردیم، مشتریان می توانند به برند علاقه مند شوند و چیزی منحصر به فرد را در پیشنهادات خرده فروشان تجربه کنند. مشتریان احساس می کنند برای برند مهم هستند، بنابراین مشتریان می توانند زمان بیشتری را در فروشگاه بگذرانند که باعث افزایش وفاداری با آنها می شود. با این کار صاحبان فروشگاه می توانند تجربه شخصی را به مشتریان ارائه دهند و می توانند تقاضای آنها را مدیریت کنند.

چالش های واقعیت افزوده در صنعت مد

۱. بهبود استانداردهای طراحی و توسعه اپلیکیشن AR
زمانی که نرم افزارهای کاربردی استاندارد در نظر گرفته شوند بسیار مهم هستند. این یکی از راه‌های تایید سازگاری و مشارکت آن در توسعه کلی فناوری است. اما در سناریوی امروزی، این چیزی است که برای واقعیت افزوده در دست ساخت در نظر گرفته می شود. این به دلیل این است که فناوری بسیار جدید است و هنوز هم به کاربرد صنعتی می رسد. بدون اجرای استانداردها، شناسایی راه حل های یکپارچه که باعث توسعه کلی فناوری می شود، دشوار می شود.

۲. احتمال آسیب فیزیکی
یکی از چالش‌های اصلی در اینجا این است که هنوز هم به دلیل ماهیت برنامه و عدم توجه احتمال آسیب رساندن یا تأثیرگذاری بر فرد و اطرافیان وجود دارد. عامل کلیدی در اینجا این است که واقعیت افزوده در دنیای واقعی عمل می کند و این کمک می کند تا کمی دیجیتال به آن اضافه شود. این عناصر توجه را از واقعیت منحرف می کنند که ممکن است باعث ایجاد یک موقعیت بالقوه خطرناک شود. بنابراین نیاز به توسعه چنین رابط AR وجود دارد که مفیدتر باشد و در عین حال چیزی را از فرآیند منحرف نکند.

۳. مسائل امنیتی و حریم خصوصی
حفظ حریم خصوصی و امنیت نیز یکی از چالش های مهم صنعت AR است. به دلیل واگرایی در برنامه نویسی واقعیت افزوده، نظارت و سهل انگاری، احتمال زیادی وجود دارد که بدون نیاز به این کار به مشکل برسیم. مسئله اصلی این است که هیچ مقررات واقعی، مجاز و غیرمجاز را در محیط واقعیت افزوده جایگزین نمی کند. این بدان معناست که این فناوری می تواند با اهداف مخرب نیز استفاده شود، همانطور که می توان از آن برای سرگرمی استفاده کرد. همچنین عدم آگاهی در مورد انواع این گونه مشکلات وجود دارد. بخش دیگر مشکل، تردید توسعه دهندگان برای اقدام برای چنین مشکلاتی است.

 

۴. کاهش کیفیت محتوا
در حالی که فناوری AR با سرعت بسیار زیادی در حال توسعه است و به تدریج دامنه خود را گسترش می دهد، مشکل موارد استفاده و محتوای آن همچنان باقی است. اکثر محتوای مرتبط با واقعیت افزوده موجود در اپ استورها عمدتاً نمایشی از ترفندهای ساده است و چیزهای دیگری نیست. هدف آن معرفی برخی برندهاست. یکی از دلایل این مشکل عدم تخصص در این زمینه است. توسعه دهندگان کافی وجود ندارند که تسلط کاملی بر فناوری داشته باشند و بتوانند تجربه ای در دسترس و مفید ارائه دهند.

۵. مسائل اجتماعی
در حالی که واقعیت افزوده مفهومی نسبتاً محبوب در رسانه‌ها است و اغلب به عنوان یکی از هیجان‌انگیزترین فناوری‌های نوظهور از آن یاد می‌شود، استقبال عمومی عمومی از آن، به دلیل عدم وجود کلمه بهتر، ملایم است. دلیل آن کیفیت اکثر محتوای AR است که اکثراً ضربه خورده اند. از این میان اشاره شد که برنامه‌های AR چیزی بیش از یک افزودنی غیر ضروری نیستند. بخش دیگر مشکل این است که عموم مردم در اکثر موارد از مزایا و کاربردهای واقعیت افزوده در زمینه ها و جنبه های مختلف آن آگاه نیستند.

نتیجه
در سناریوی کنونی، به نظر می‌رسد واقعیت افزوده یکی از بزرگ‌ترین روندهای فناوری است که نسخه‌ای از دنیای فیزیکی واقعی را با استفاده از محرک‌های حسی بهبود می‌بخشد. پذیرندگان اولیه AR فناوری هایی را برای بهبود رضایت مشتری و تجربه خرید توسعه داده اند. با توجه به وضعیت همه گیری کرونا، این فناوری با سرعت بسیار بالایی به کار گرفته شده است. کسب‌وکارها از تبدیل این فناوری به اپلیکیشن‌ها و فروشگاه‌ها به عنوان یک ابزار بازاریابی استفاده می‌کنند. استفاده از این فناوری باعث افزایش اعتماد خریداران شده است و ۷۱ درصد از مصرف کنندگان می گویند که اگر کسب و کارها از AR استفاده کنند، بیشتر خرید می کنند. امروزه سرمایه‌گذاری در واقعیت افزوده در حال افزایش است، تقریباً ۱۸.۸ میلیارد دلار در سراسر جهان در سال ۲۰۲۰ برای AR/VR هزینه می‌کند. برای دسترسی به مشتریان آگاه از فناوری، برندها وارد این امر می‌شوند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.